Якщо компанія зацікавлена в роботі зі штучним інтелектом (ШІ), але не має власних ресурсів, бюджету та досвіду для створення та управління власною технологією ШІ, то модель AIaaS (artificial intelligence as a service), тобто штучний інтелект як сервіс – доволі оптимальний варіант.
AIaaS являє собою по суті модель аутсорсингових послуг ШІ, яку хмарні компанії пропонують іншим підприємствам, надаючи їм доступ до різних моделей ШІ, алгоритмів та інших необхідних ресурсів безпосередньо через хмарну обчислювальну платформу. Зазвичай цей доступ керується через API або SDK інтерфейс.
Наприклад, окремі компанії могли б створювати власні великі мовні моделі (LLM) на базі ChatGPT. Однак лише деякі з них мають власні команди та експертизу, доступ до даних, обчислювальні потужності, фінанси та інші ресурси, необхідні для створення чату з ШІ.
Натомість організації можуть інвестувати в підписки OpenAI, які пропонують швидкий доступ, гнучкість, масштабованість та можливості кастомізації для користувачів, що хочуть отримати зрілу модель, але не мають змоги створювати її самостійно.
Серед найбільш поширених сервісів, рішень та категоріальних типів ШІ, які сьогодні пропонують постачальники AIaaS, можна відзначити наступні: пошук, маркування, класифікація та керування даними, роботизація процесів, машинний зір, розмовний ШІ та обробка природної мови, когнітивні обчислення, фреймворки машинного навчання, інтелектуальна аналітика та інтелектуальне керування безпекою.
Серед переваг у використанні AIaaS експерти називають невеликі початкові фінансові та ресурсні інвестиції, масштабування, доступ до передових інструментів та інфраструктури, просте розгортання та обмежені вимоги до обслуговування. Але є й недоліки, серед них можна відзначати недостатню прозорість в навчанні та впровадженні, проблеми безпеки, залежність від сторонніх постачальників AIaaS та обмежені можливості кастомізації.
Таким чином, AIaaS пропонує конкурентні переваги для своїх користувачів, але все ж таки варто враховувати деякі питання безпеки, залежності від постачальника з усіма наслідками та загальної прозорості. Втім, у МСБ-сегменту та індивідуальних споживачів іншої ради й немає, оскільки для самостійного створення та постійного використання таких рішень потрібні величезні фінансові та ресурсні інвестиції.