1. Не поспішайте приймати рішення
Існує багато різних способів, якими шахраї намагаються обманом змусити людей поділитися фінансовою або особистою інформацією. Однак їх часто об’єднує те, що вони намагаються змусити вас діяти швидко.
Наприклад, шахрай може зателефонувати, назвавшись співробітником відділу боротьби з шахрайством вашого банку, і сказати, що ваш рахунок скомпрометований і вам потрібно терміново перевести гроші на «безпечний» рахунок, який насправді належить шахраю.
За даними однієї з компаній, що займається безпекою веб-сайтів, одне з найпоширеніших слів у фішингових електронних листах або в телефонних дзвінках − це слово «терміново».
Експерти радять споживачам «зупинитися і подумати», перш ніж передавати кому-небудь гроші або особисті дані. Злочинці намагатимуться примусити вас поспішати або панікувати. Запитайте себе – а чи може це бути шахраство? Попросіть когось, кому ви довіряєте, висловити незалежну думку.
2. Будьте обережні в інтернеті
Майже три чверті шахрайств, які були зафіксовані в минулі роки, розпочалися в соціальних мережах і на технологічних платформах.
Онлайн-покупці повинні бути особливо обережними, особливо це стосуються речей, куплених через Facebook або Instagram. Якщо продавець пропонує дорогі товари за зниженими цінами або має товари, які в іншому випадку недоступні, це серйозний тривожний сигнал.
В останні роки також спостерігається сплеск так званих шахрайств «Привіт, мамо, чи тато», коли шахраї видають себе за близьких людей в месенджерах чи під час телефонних дзвінків. Хтось може вийти на зв’язок під виглядом члена сім’ї і сказати, що йому терміново потрібна готівка, щоб оплатити рахунок, тому що його заблокували в онлайн-банкінгу після того, як він придбав новий телефон.
Знову ж таки, не дозволяйте шахраям змусити вас поспішати. Перевірте, чи повідомлення є справжнім – для цього зв’яжіться з членом сім’ї через інший канал. Ви також можете перевірити співрозмовника, поставивши йому запитання, на яке зможе відповісти лише той, за кого він себе видає.
3. Перевіряйте адреси сайтів та email
На перший погляд шахрайський електронний лист може виглядати автентичним, але при детальному розгляді адреса електронної пошти може дещо відрізнятися від легітимної адреси певної особи або компанії. Можливо, буквально один-два символи були змінені.
Електронний лист від шахрая може також містити орфографічні помилки або некоректні вирази, оскільки ваша рідна мова часто не є їхньою рідною мовою.
Також будьте обережні, коли переходите за посиланням або вкладенням в електронному листі чи тексті, доки не переконаєтесь, що вони правильні. Це може привести вас на фальшивий веб-сайт або містити шкідливе програмне забезпечення, призначене для крадіжки вашої особистої інформації.
4. Покладіть слухавку
Багато шахрайств починаються з дзвінка на ваш стаціонарний або мобільний телефон. Це може бути особа, що видає себе за представника вашого банку або офіційного органу, або хтось, хто намагається змусити вас щось купити чи інвестувати в щось.
Якщо ви не очікували дзвінка і не можете бути на 100% впевнені, з ким розмовляєте, негайно покладіть слухавку і знайдіть офіційний номер телефону, щоб передзвонити в компанію або організацію, якщо ви хочете поговорити з ними.
Багато телефонних апаратів дозволяють побачити номер абонента, перш ніж відповісти, але шахраї можуть замаскувати свою особу, імітуючи офіційний номер телефону. Це називається «підміна номера», і вона також може бути використана для того, щоб фальшиве повідомлення з’явилося в ланцюжку справжніх текстових повідомлень від компанії або організації.
5. Фільтруйте та блокуйте
Багато пристроїв на базі Android мають вбудовану функцію ідентифікації абонента та захист від спам-дзвінків і текстових повідомлень. Переконайтеся, що він увімкнений у налаштуваннях вашого телефону та всіх програм для обміну повідомленнями, якими ви користуєтеся, і не відповідайте, не передзвонюйте та не надсилайте відповіді на незнайомі номери. Реальні абоненти передзвонять або залишать голосове повідомлення.
Також можна встановити застосунок Spam Call Blocker for Android, який автоматично усуває до 98% автоматичних дзвінків, спам-дзвінків, шахрайських дзвінків.
На iPhone увімкніть функцію «ігнорування невідомих абонентів» у налаштуваннях телефону, щоб вам не дзвонили люди, яких ви не зберегли у своїх контактах, а також увімкніть функцію «фільтрувати невідомих відправників» у налаштуваннях повідомлень, щоб видаляти повідомлення від незнайомих вам людей в окрему папку та зупинити роботу посилань у їхніх повідомленнях.
6. Потурбуйтеся про захист свого комп’ютера
Переконайтеся, що ваш настільний комп’ютер або ноутбук належним чином захищений. Мова йде про постійне оновлення ОС, прикладного програмного забезпечення та системи безпеки на пристроях, якими ви користуєтесь. Також використовуйте службу оновлень у таких браузерах, як Chrome. Переконайтеся, що вбудований захист Windows Security увімкнено для захисту від вірусів.
На пристроях Apple постійно оновлюйте macOS за допомогою Software Update та App Store для ваших додатків. MacOS має різні вбудовані системи безпеки, які працюють у фоновому режимі.
У будь-якому випадку переконайтеся, що у вас є надійні паролі, і не використовуйте один і той самий пароль у кількох облікових записах. Двофакторна автентифікація додає додатковий рівень безпеки. Ви повинні ввімкнути її для кожного сервісу, який її пропонує.