Днями в Україні відбувся вже другий ERP Forum, важлива подія для тих, хто цікавиться питаннями автоматизації та digital-трансформації компаній за допомогою ERP рішень − СЕО, CIO, COO, фінансових директорів та засновників. Саме ці рішення дозволяють створювати конкурентні переваги та підвищувати прибутковість. В рамках заходу висвітлювалися проблеми управлінського та фінансового обліку згідно законодавства України на міжнародних та українських платформах, кейси успішної автоматизації, інтеграції з іншими сервісами.
Разом з тим на конференції обговорювалися і такі болючі питання як масове використання російського ПЗ в українських компаніях. В першу чергу мова йде про системи 1C / BAS, які й досі домінують на українському ринку.
Чому так склалося, що на 10-му році війни частка 1C / BAS на ринку (в кількісних показниках) все ще перевищує 50%? Тому є ціла сукупність причин з корінням в далекому минулому. По-перше, 1C / BAS – це доволі доступна за вартістю система з великою кількістю піратських інсталяцій, з якими, до речі, вендор не дуже активно бореться. Внаслідок високої розповсюдженості продукту маємо велику кількість розробок під 1C / BAS, цілу армію місцевих програмістів-консультантів та непоганий короткостроковий показник «ціна-якість». Врешті решт, треба визнати, що 1C / BAS – цілком обкатана та якісна система автоматизації обліку для малого та середнього бізнесу, до якої вже звикли цілі покоління бухгалтерів, комірників, працівників інтернет-магазинів тощо.
Тому противагою для цієї російської розробки можуть бути або фінансово-облікові системи аналогічного по якості та простоті опанування рівня , або ж справжні ERP-системи, що будуть охоплювати набагато більше бізнес-процесів і стануть наступним кроком в розвитку системи керування компанією.
Беручи до уваги стан економіки й невизначеність подальшого розвитку внаслідок війни, ініціативна група SoftFindEasy вирішила провести нове дослідження в 2024 році, мета якого – відслідкувати зміни відношення бізнесу до 1C/BAS та визначити рівень обізнаності бізнесу щодо ризиків використання цієї системи, а також динаміку відмови від 1C/BAS.
Зміни відношення представників бізнесу до 1C/BAS
Як показало дослідження, серед програмних рішень, що використовуються для ведення обліку, на частку 1C/ BAS припадає більше 50%. Але якщо в 2022 році це було 57%, то цього року сумарна частка російської розробки збільшилася до 64%, притому окремо зросла і частка 1С, і BAS. Важко пояснити, як таке могло статися, якщо офіційний продаж 1С в Україні вже давно відсутній. Скоріш за все на результати вплинула похибка опитування, адже багато користувачів часто не розділяють 1С та BAS, тому могли помилково відповісти про 1С, хоча насправді − BAS. Що стосується інших вендорів, то дещо збільшилася частка SAP та Microsoft.
Бачення щодо ризиків використання 1C
Дані опитування свідчать, що розуміння представників бізнесу щодо походження продукту 1C та небезпечності використання його в Україні плавно зростає − від 83% до майже 87%. Втім ця зміна показника дуже незначна і близька до статистичної похибки. Серед основних ризиків використання російських продуктів більшість респондентів називають блокування ПЗ (57%) та чутливість до шкідливих програм (61%). Також респонденти відзначають ризик неможливості оновлення/вдосконалення та втрату бази даних.
Динаміка зміни програмного забезпечення з 2021 року
Переважна більшість опитаних (68%) відповіли, що не змінювали систему автоматизації, притому 12,8% перейшли з 1С на BAS, і лише 3% перейшли з 1С на продукт іншого вендора. Таким чином, дослідники відзначають дуже низьку швидкість міграції з 1C на інші продукти. Також близько 5% респондентів впровадили BAS «з нуля», незважаючи на інформування про те, що ВAS є продуктом російського походження.
На питання «Чи готові Ви перейти з 1C/BAS на ПЗ українського або іноземного походження?» понад 20% відповіли, що зроблять це лише за умови заборони використання 1С/ВAS на державному рівні для всіх користувачів. В 2022 році таких було лише 9,7%. Число тих, хто не готовий, чи не замислювався на цим, майже не змінилося і складає кілька відсотків. Частка тих, хто готовий, але зараз не має фінансових можливостей, чи тих, хто обирає/обрав інший продукт, дещо зменшилася.
Що стосується питання «Яку частину 1C/BAS ви готові перевести на інший продукт?», то приблизно третина відповіла, що готова перевести тільки бухгалтерський та податковий облік, ще третина говорить про потреби всіх бізнес-процесів ( блок CRM, блок з постановки та моніторінгу завдань, побудови звітів), всі інші респонденти готові перевести управлінський облік. У порівнянні з 2022 роком ситуація майже не змінилася.
Якщо 1C/BAS буде заборонено на законодавчому рівні, то 50% вважають, що зможуть перейти на інші системи протягом 1-3 років, ще 30% говорять про 3-5 років, а 12,5% стверджують, що їм для цього треба більше 5 років. Всього 1-2% чекають, коли з’явиться аналог 1C за критерієм ціна/якість.
Яка ж допомога потрібна бізнесу при заміни 1C/BAS? Тут кожна з відповідей набрала приблизно однакову кількість балів. Найчастіше називали достатню кількість ресурсу у інтеграторів (кваліфіковані спеціалісти, час впровадження тощо) та навчання персоналу. Також говорять про безкоштовний доступ до ПЗ, у тому числі до оновлень, отримання грошового гранту, консультативну допомогу у виборі ПЗ для переходу.
Головні висновки дослідження 2024 р
Отже, лідером ринку систем автоматизації обліку все ще залишається 1C/BAS. Бізнес розуміє, що використання 1C/BAS є ризиковим, оскільки це продукт російського походження. І хоча у підприємців є можливість вибору альтернативних продуктів для заміни 1C/BAS, але зараз перехід на інше ПЗ для бізнесу не є пріоритетною задачею. Саме тому підприємства продовжують впровадження BAS.
Слід зазначити, що заміна програмного забезпечення не завжди додає конкурентних переваг в умовах, коли бізнесу потрібно виживати. Тому простежується певна тенденція до зниження готовності бізнесу до переходу з 1C до інших систем. Таким чином, підприємці потребують допомоги для переходу на нові облікові системи.
Як підштовхнути свою компанію до міграції на інше (неросійське) ПЗ
Перший крок − стратегічно для себе вирішити, що перехід на альтернативну систему неминучий та має відбутися.
Наступний крок − ознайомитися із наявними на ринку системами, визначити їх переваги (наприклад, наявність хмарних сервісів, модулю ШІ, глибокої аналітики тощо), наявність галузевих модулів або сумісність із системами бізнес-партнерів за кордоном.
Далі варто поспілкуватися із кількома командами консультантів, які впроваджують різні рішення, та оцінити орієнтовний бюджет і термін впровадження. Розпочати проект необхідно з бізнес-аналізу, який може провести потенційний партнер із впровадження. Це дозволить оптимізувати зусилля, визначити процеси, що будуть автоматизовані або перенесені з інших систем, та спланувати етапність проекту. В будь-якій системі рекомендовано спиратися на її логіку, часто суттєва зміна логіки може ускладнити проект та його подальше оновлення. Варто навчатися в процесі, щоб якомога швидше почати працювати в новій системі. Як показує досвід, ефективний період роботи в двох системах одночасно не має перевищувати один звітний період.