Другий щорічний Барометр амбіцій МСБ від компанії Payoneer досліджує актуальні проблеми та можливості, з якими зараз стикаються малі та середні підприємства. В рамках підготовки цього дослідження Payoneer у співпраці з Oxford Economics нещодавно провела опитування 3779 керівників МСБ з 15 країн (серед яких США, Китай, Туреччина, Україна та інші), щоб дослідити їхній прогрес, цілі та труднощі. Опитані — представники понад 16 галузей економіки, від електронної комерції до гірничодобувної промисловості. Ці підприємства є важливими рушіями економіки, тому думка їхніх керівників є цінним джерелом інформації про стан міжнародного бізнесу.
Ключові висновки дослідження
У середньому 46% клієнтської бази МСБ складають міжнародні клієнти, що на 4% більше порівняно з 2023 роком. 26% респондентів орієнтуються на Європу для розширення своєї клієнтської бази протягом наступних п'яти років, далі йде Північна Америка з 18%.
Притому підприємства у Пакистані, Туреччині та Ізраїлі мають найвищу частку місцевих клієнтів у середньому (62%, 59% та 58% відповідно). Україна та Китай мають найвищу частку міжнародних клієнтів у середньому (61% та 53% відповідно). У середньому респонденти отримують товари та послуги з дев’яти країн і постачають товари і послуги до 12 країн.
Понад 40% респондентів заявляють, що вони не готові до глобальних подій, таких як геополітичні конфлікти, бойкоти продукції та зміни в міжнародних відносинах (наприклад, торгові війни). Менше половини МСБ описують себе як «дещо підготовлені» до інфляції та зростання відсоткових ставок (40%), економічних спадів (41%) і кіберзагроз (37%). Це означає, що вони мають план на випадок непередбачених обставин, але не впевнені в його ефективності. Менше чверті МСБ описують себе як «добре підготовлені», тобто мають комплексний план дій на випадок більшості глобальних подій, зазначених в опитуванні, як-от валютна нестабільність, зростання вартості ведення бізнесу, геополітичні конфлікти та порушення ланцюга постачань.
МСБ здійснюють та отримують менше платежів до/з США, Китаю та Канади, ніж минулого року, але обсяги платежів до/з інших країн, включно з Бразилією, Індією, Японією та Німеччиною, зростають.
Можливості здійснення міжнародних платежів зростають, але менше половини опитаних мають змогу здійснювати сторонні електронні платежі, конвертувати валюту в режимі реального часу чи оформлювати замовлення на вебсайті. Варто зазначити, що хоча можливості транскордонних платежів дещо зросли порівняно з минулорічним опитуванням, більше половини опитаних МСБ не мають можливостей для здійснення деяких типів платежів. Йдеться про електронні платежі від третіх сторін, конвертацію валюти в режимі реального часу та оплату через вебсайт. Також лише 21% можуть приймати платежі в криптовалюті. Інші труднощі з міжнародними платежами пов’язані з комісіями за перекази, затримками з підтвердженням платежів та курсами обміну валют.
Міжнародні платежі — це лише одна з проблем для підприємців, що намагаються впоратися з іншими продуктами та послугами, які є критично важливими для щоденних операцій. Крім того, попри те, що багато МСБ у всьому світі використовують електронні платежі для щоденних потреб, вони обережно ставляться до пересилання великих сум грошей. Більше половини опитаних заявили, що рішення для міжнародних платежів орієнтовані на великі корпорації, а 44% сказали, що важко знайти таке рішення, яке б відповідало їхнім потребам. Багато хто покладається на банківські перекази, які вимагають ручної роботи і часто не є основною діяльністю фінансової установи.
МСБ під керівництвом представників покоління Z з меншою ймовірністю здійснюють міжнародні платежі, і вони відстають від інших груп у наданні різних варіантів оплати (33% проти 54% загалом), прийомі платежів на вебсайті (25% проти 41% загалом) та автоматичних розрахунках податків (28% проти 40% загалом).
Все більше МСБ вважає, що мовні та культурні бар’єри є перешкодою для виходу на нові географічні ринки.
Менше третини респондентів назвали зростання доходу ключовою бізнес-ціллю порівняно з більш ніж половиною у 2023 році.
Майже дві третини опитаних компаній планують або вже використовують штучний інтелект для покращення клієнтського обслуговування, мерчандайзингу, управління запасами, створення контенту, аналізу конкурентів та ланцюгів постачань. Найбільший рівень використання штучного інтелекту зафіксований серед представників покоління бебі-бумерів.
Підприємства Північної Америки та Китаю лідирують у використанні ШІ для покращення обслуговування клієнтів, оптимізації мерчандайзингу та створення контенту. Водночас, за даними менеджерів з роботи з клієнтами Payoneer у Латинській Америці (ЛатАм), деякі МСБ цього регіону наздоганяють лідерів, демонструючи аналогічні або навіть кращі результати, адже починають експериментувати з інформаційними панелями та розширеною аналітикою. Разом з тим, майже половина опитаних з Латинської Америки відчувають труднощі з ефективним впровадженням нових технологій у свою діяльність (у порівнянні з 42% у загальному масштабі), а більше половини зазначають, що їм важко знайти фахівців для впровадження цих нових технологій (порівняно із загальносвітовим показником — 45%).
Більшість МСБ планують використовувати або тестувати ШІ, при цьому близько двох третин застосовуватимуть його для прогнозування, аналізу конкурентів та оптимізації ланцюгів поставок.
Несподівано, представники покоління бебі-бумерів демонструють найвищий рівень використання ШІ у сферах обслуговування клієнтів та створення контенту. За ними слідує покоління Z, яке демонструє найвищі показники застосування ШІ для покращення мерчандайзингу та управління запасами.
Ці технологічні досягнення спонукають 79% опитаних МСБ надавати пріоритет найму співробітників з навичками роботи з новітніми технологіями. Цей показник зростає до 83% для компаній, що працюють понад десять років. Найбільші труднощі з пошуком відповідних фахівців мають представники покоління Z.
Майже три чверті опитаних зазначають, що їхній бізнес є єдиним джерелом доходу їхньої родини. Цей показник зростає до понад 80% серед представників покоління Z. Наприклад, в Індії підприємці покоління Z прагнуть демонструвати свої амбіції всередині громад, підвищуючи при цьому свій місцевий авторитет.
У середньому МСБ сьогодні співпрацюють із 29 постачальниками (включно з юридичними фірмами та маркетинговими агентствами), що на 8 більше, ніж два роки тому. Майже дві третини вважають, що наявність різноманітної та глобальної мережі постачальників допомагає захиститися від глобальних потрясінь.