Розробка безпілотних автомобілів стала найбільшим випробуванням для ШІ. Сьогодні ми можемо сказати, що цей напрямок зазнав цілковитої невдачі, незважаючи на те, що було витрачено десятки мільярдів доларів на спроби виробити життєздатний комерційний автомобіль. Про це заявив Крістіан Волмар з British Rail.

Спроба створити автомобіль без водія почалася на початку 2000-х років, коли дослідницьке агентство з питань оборони США запропонувало винагороду в 1 мільйон доларів тому, хто зможе створити автомобіль, здатний здійснити дуже коротку подорож пустелею. Це швидко переросло в гонку між різними технологічними та автомобільними компаніями за створення автомобіля, який міг би їздити за будь-яких умов без водія.

З самого початку ідея супроводжувалася шаленим ажіотажом. Спонсори безпілотних транспортних засобів проголошували перед суспільством обіцянку більшої безпеки, скорочення жахливої щорічної кількості смертей на дорогах у всьому світі, що сягає 1,25 мільйона.

Але ідея повністю провалилася.

Першим з ринку пішов Uber, це сталося після аварії, в якій один із безпілотних автомобілів збив насмерть людину у Феніксі, штат Арізона. Пішохід вийшов на дорогу, штовхаючи перед собою велосипед, на який було навішано декілька сумок з продуктами з супермаркету. Комп’ютер не зміг правильно інтерпретувати цей заплутаний набір об’єктів і не дав команду зупинитися.

До того часу бізнес-модель Uber ґрунтувалася на ідеї, що протягом кількох років компанія відмовиться від водіїв і створить парк робототаксі. Від цього плану довелося відмовитися і незабаром Uber припинив усі випробування безпілотних таксі.

Компанія Cruise, що належить General Motors і яка займається розробкою автономних транспортних засобів, також зупинила свою діяльність. Причиною також став нещасний випадок: у жовтні жінку, яка переходила дорогу в Сан-Франциско, збила машина, керована людиною, і ту жінку відкинуло якраз на шлях робототаксі Cruise. Та замість того, щоб зупинитися, машина наїхала на пішохода, оскільки в програмі було закладено з’їхати праворуч у випадку невідомої ситуації. Жінка вижила, але отримала серозні травми. Незабаром компанія закрила робототаксі в усіх містах США.

Tesla давно продає своє програмне забезпечення допомоги водієві як систему повного самостійного керування, але насправді вона такою не є. Водії повинні бути пильними та готовими взяти на себе керування, навіть якщо автомобіль може проїхати самостійно певну частину дороги, особливо на автомагістралях. У США, де було багато аварій з Tesla в режимі «повного автономного водіння», виробник зіткнувся з кількома великими судовими позовами.

Всі ці події підкреслюють технологічні труднощі, з якими стикається перехід до безпілотного режиму, а також крихкість платформи, що підтримує розвиток автономних автомобілів. Будь-які прогнози щодо реалізації технології через три-чотири роки виявилися надто оптимістичними.

Штучний інтелект — це лише одна з назв набагато менш хайпового «машинного навчання», яке передбачає вміння комп’ютера навчатися інтерпретувати те, що відбувається на дорогах. Проблема в тому, що на дорогах часто трапляються непередбачувані ситуація: наприклад, великий предмет на трасі може бути порожнім паперовим пакетом, а може бути шматком бетону. Люди вміють миттєво оцінювати ці ризики, але якщо комп’ютер не навчити, як реагувати на такі ситуації, то дії ШІ можуть бути непередбачуваними.