Топ-менеджент Київстар на зустрічі з журналістами озвучив основні досягнення в бізнесі за останній рік, а також поділився баченням розвитку телеком-ринку на наступні роки. Зокрема спікери озвучили COVID-наслідки для телеком-ринку, нові драйвери зростання та перспективні сервіс-сегменти, цифрову трансформацію Київстар у бізнес-процесах та продуктах, також плани з розвитку 4G та підготовки до впровадження наступних технологій.

Вплив COVID -19

Пандемія спричинила як негативний, так і позитивний вплив на бізнес мобільних операторів. Що стосується негативу, то в мінус зіграли три основні фактори: на 74% впали доходи у роумінгу (внаслідок закритих кордонів), на 54% зменшився оборот в роздрібних магазинах з причини числених локдаунів і на 40% зменшилися продажі смартфонів у фірмових магазинах.

Водночас є і позитивні наслідки. Так, на 201% збільшився дохід від хмарних послуг і на 281% —  число підключень MSO365, на 136% виросли доходи від послуг Big Data. Крім того, на 86% зросли кількість користувачів Київстар ТБ та в 4 рази дохід від цього сервісу, на 80% число збільшилося число користувачів мобільного додатку «Мій Київстар».


За словами Олександра Комарова, на стан речей в компанії також досить сильно вплинула інфляція. Так, за минулий рік операційні витрати Київстар зросли на 14%, в основному із-за збільшення розходів на електроенергію на 28% та платні за оренду майданчиків для базових станцій (8%). Тим не менше, оператор не планує до кінця року підвищувати тарифи на мобільний зв'язок. Хоча ці плани можуть бути переглянуті, якщо в країні різко зміниться економічна ситуація чи умови роботи. Притому що в країні і так самий низький ARPU в Європі, навіть в 2 рази нижче, ніж в Молдові. Причин низького ARPU багато, одна з них полягає в тому, що в Україні з великим запізненням було впроваджено 4G, тому оператори конкурували в основному тільки за рахунок ціни.

Регулювання ринку: що сприяє і що заважає

Нові ініціативи уряду, націлені на діджиталізації населення, такі як мобільний додаток Дія Сіті, сприяють зростанню споживання ним телеком-послуг. Загалом такі процеси позитивно впливають на телеком-галузь.

Позитивну роль грає і підготовка до тендеру по 5G, який мав пройти вже в кінці цього року, але напевно відбудеться не раніше 2022 року. На тендері планують виставити на продаж частоти двох груп: низькі в діапазоні 700 МГц і високі в діапазоні 3,4-3,8 ГГц. Аналогічні діапазони для розгортання мереж 5G використовуються в Європі. Діапазон 700 МГц буде дуже ефективний для Інтернету речей, значно краще ніж 900, оскільки забезпечує більш ефективне покриття.

Втім, повноцінне розгортання мереж 5G відбудеться не раніше 2023 чи 2024 року. За словами директора Київстар, наразі LTE здатен вирішити всі завдання абонентів. Але з ростом трафіку в «гарячих точках» стане актуальним розгортання мереж 5G, оскільки ємності 4G вже не буде вистачати. З іншого боку, додавання нових діапазонів для 4G допоможуть вирішити проблему «пляшкового горла».

Водночас є і певні негативні моменти у рішеннях держави. Наприклад, мова йде про індексацію радіочастотного ресурсу. Цього року держава планує продати на аукціоні 15 МГц у діапазоні 2,1 ГГц. Але при оплаті за частоти цього спектра діє підвищувальний коефіцієнт (1,4). Якщо цей підвищувальний коефіцієнт не приберуть, то тендер може не відбутися, оскільки при таких умовах жодному операторові невигідно купувати додаткові 5 МГц.

Якщо ж підвищувальний коефіцієнт прибрати, то це буде рішення «win-win» для кожної сторони, вважає Олександр Комаров. Адже ці частоти держава може продати приблизно за 1 млрд грн і додатково щороку отримувати близько 250 млн грн ренти за них.

Також насторожує суттєве спрощення процедури переносу номеру до іншого оператора (MNP), відзначає Комаров. Відомо, що майже 90% абонентів мобільного зв'язку в Україні користуються prepaid-послугами, тобто це анонімні споживачі за сутністю. В таких умовах перенос номеру без попередньої авторизації абонента у оператора-донора є доволі небезпечним.

 

Київстар за 2020 рік інвестував на 60% більше інших операторів


Київстар лідирує по числу базових станцій LTE та кількості абонентів 4G

 

Кількість сіл без 3G/4G в мережі Київстар зменшилась на 33%. Рівень пенетраціїї смартфонів у селах та містах майже зрівнявся

4G на автодорогах

До кінця 2022 року оператор планує побудувати покриття 4G на всіх основних автошляхах загальною довжиною 1830 км. Слід відзначити, що операторам вигідно забезпечити зв’язок на автодорогах, оскільки вони зазвичай пролягають біля населених пунктів, тому можна отримати подвійну вигоду.

А от залізничні шляхи навряд чи отримають «килимове» покриття в найближчі роки, оскільки на перегонах залізниця часто проходить в глухих місцях, де поруч нема населених пунктів. Крім того, при телефонізації залізничних шляхів необхідно встановлення додаткових репітерів всередині вагонів. Для такого проекту потрібна участь держави, як адміністративна, так і фінансова.

 

Перехід на нову BSS систему

Нещодавно в Київстарі впровадили нову систему business support solution (BSS). По суті близько 30 різних IT систем було замінено на одну від Ericsson. Зазначається, що нова BSS зменшить час виведення нових продуктів та рішень на ринок: по-перше, конфігурування продукту скоротиться від місяця/тижня до декількох днів, по-друге, розробка замість 6-9 місяців складе лише 1-3 місяці. Також варто відзначити зниження витрат на розробку / конфігурацію продуктів (більшість систем під управлінням Managed services – одна точка входу для задоволення попиту бізнесу)

Нові стратегічні напрямки

Окрім хмарних сервісів, Big Data та онлайн-ТБ, Київстар зараз активно розвиває напрямки Fintech та E-health. Так, останній за рік виріс на 1067%. Також оператор має намір просуває напрямок IT, щоб поступово відмовитися від зовнішніх підрядників та перевести стратегічні системи на обслуговування всередині компанії. Зараз у штаті оператора вже більше 350 IT-спеціалістів, найближчим часом їхню кількість хочуть збільшити до 500.