Компанія ABBYY була однією з перших світових розробників систем оптичного розпізнавання символів OCR. Ці системи були надзвичайно актуальні у кінці минулого століття, коли бізнес та держоргани масово переводили паперові документи у цифрову форму. Та не дивлячись на сьогоднішнє широке впровадження систем електронного документообігу і цифровізацію бізнесу, OCR-технології і зараз вельми актуальні. За даними IDC, майже 80% організацій та установ заявляють, що потреба в OCR-системах не зменшилася, а іноді — навіть збільшилася. Віталій Тищенко, генеральний директор  ABBYY Україна, розповідає, чим обумовлений попит на системи оптичного розпізнавання символів, в яких індустріях та країнах вони користується найбільшим попитом і які плани компанії по розвитку бізнесу. 


PCWEEK/UE: Наскільки у вас виріс оборот у 2016 порівнянні з 2015 роком? І який прогноз на 2017 рік?

Віталій Тищенко: У 2016 році оборот компанії (по власним продуктам в Україні) зріс на 120% від показників 2015 року. Загалом минулий рік по фінансовим результатам був для нас кращим, ніж 2014 та 2015 роки. Я думаю, що і в цьому році ми продемонструємо зріст: звичайно, це вже будуть не настільки високі результати, але принаймні 30-40% зростання ми досягнемо. Я не знаю, коли ми зможемо перевищити результати докризових 2012-13 років, адже то були специфічні роки, коли нам вдалося успішно провести легалізацію в держсекторі. Тим не менше, динаміка позитивна. Ми відчуваємо попит та цікавість з боку ринку.

Загалом, відомо, що тренди на ринках програмного забезпечення відображають загальну ситуацію у країні, тож можна констатувати пожвавлення української економіки.

PCWEEK/UE: В яких індустріях ABBYY FineReader користується найбільшим попитом: державний сектор, фінансовий чи інші? 

В. Т.: Зараз державний сектор не є найбільш активним споживачем. В основному продукт купують компанії фінансового та промислового секторів. Дуже великий попит на  FineReader серед юристів, причому ми вважаємо, що нова версія буде ще більш популярна завдяки функції порівняння документів. 

PCWEEK/UE: В яку цифру ви оцінуєте піратство по продукту FineReader? І чи є зараз піратство в держсекторі після легалізації 2013 року?

В. Т.: Так, вона є і в держсекторі, оскільки після легалізації у державних органах дещо послабився рівень контрольованості над кінцевими користувачами. Проте ми стурбовані, насамперед, рівнем піратства в комерційних компаніях, який ще залишається досить великим, і за нашими даними перевищує рівень 50%. 

А ось серед домашніх користувачів рівень піратства дещо знизився. Це відбулось завдяки новим методам ліцензування та використанням онлайн-версії та програмних продуктів, які постачаються зі сканерами та МФУ. 

PCWEEK/UE: Чи розвивається ваш продукт для розпізнавання рукописного тексту?

В. Т.: Для розпізнавання рукописного тексту ми випускаємо продукт ABBYY FlexiCapture, який орієнтований на корпоративний сегмент. Українська мова підтримується, як і багато інших мов. Там є свої нюанси (потрібно зробити серйозне налаштування ПЗ), але комерційні проекти з розпізнаванням рукописного тексту вже давно є реальністю. 

PCWEEK/UE: Наскільки великий обсяг продаж приходиться на ОЕМ-версії FineReader, що постачаються разом зі сканерами, МФУ та іншими пристроями?

В. Т.: Краще говорити не тільки про OEM-версії ABBYY FineReader, а взагалі про співпрацю зі світовими виробниками багатофункціональних пристроїв, сканерів та інших спеціалізованих девайсів. Це доволі великий  за обсягом бізнес. Тому ми навіть створили окремий бізнес-підрозділ під назвою GABU – Global Account Business Unit, який відповідає за роботу з такими замовниками. Цей підрозділ знаходиться в США і працює з глобальними вендорами, усього близько 20 виробників використовують наші продукти та технології. Йдеться як про ОЕМ-постачання, так і про інтеграцію їхнього програмного забезпечення з нашим, розробку власних продуктів на базі наших технологій. Крім того, спільні дії по просуванню рішень на ринок є доволі ефективним і перспективним маркетинговим інструментом. Окремо би хотів підкреслити співпрацю з Konica Minolta у країнах Східної та Центральної Європи і в Україні, зокрема. 

PCWEEK/UE: Які існують тренди на заході в сегменті OCR?

В. Т.: Приблизно ті ж самі тенденції, що і в нас. Крім стандартних “коробкових” стають популярними хмарні технології і розробка спеціалізованих нішевих продуктів для окремих категорій користувачів. Також ми бачимо процес об’єднання ринків OCR-рішень з ринком PDF-Utilities. Для нас це хороший тренд, оскільки надає додаткові можливості по розвитку продукту та просуванню його на ринок. 

PCWEEK/UE: Яка доля вашого дуже популярного в свій час продукта  електронного словника Lingvo? Адже остання версія x6 вийшла ще в 2014 році.

В. Т.: Зараз він існує ще й у вигляді соціальної мережі та онлайн-сервісу Lingvo Live. Це нішевий продукт сьогодні. Нажаль, культура роботи зі словниками витісняється технологіями швидкого і нерідко неякісного онлайн-перекладу. Тим не менш у продукта є своя категорія користувачів, здебільшого серед корпоративного сегменту і фахівців та людей, які вивчають мови. 

PCWEEK/UE: Як зараз виглядає структура ваших доходів?

В. Т.:  ABBYY Україна відповідає за всю східну Європу. В межах цього регіону частка України складає приблизно 10%. Крім власних продуктів, в Україні ми активно займаємось продуктами 1С. Фактично в напрямку 1С в нас є три різні відділи – R&D (ми розробляємо українські версії продуктів 1С), дистриб’юція  та системна інтеграція (центр впровадження у кінцевих користувачів). До речі, в минулому році в нас було дуже хороше зростання по обороту та прибутку.  

PCWEEK/UE: Чи вплинула на популярність 1С війна з РФ, адже це по суті російський продукт? Наприклад, більшість антивірусних продуктів російського виробництва сильно втратили свої позиції.

В. Т.: Так, щодо антивірусів можу погодитись. Але є нюанси. Використовуючи антивірус чи інший продукт, який відповідає за безпеку, користувач повинен, фактично, «віддати ключі» від своїх даних розробнику (бо антивірус має доступ до всіх даних). Тож, зрозуміло, на фоні російсько-українського конфлікту відмова від російських антивірусів є логічною.

В той же час 1С — це прикладне програмне забезпечення, яке може працювати взагалі без інтернету. І воно не передає жодні дані на сервер розробника, а працює в контурі системи безпеки підприємства (засоби операційної системи та інші продукти, які забезпечують безпеку даних: антивіруси, DLP тощо). Системи 1С дуже популярні через невисоку ціну, велику кількість фахівців на ринку та добре налагоджену підтримку змін законодавства. Це недорогий продукт, який добре знає багато фахівців. Крім того, не будемо забувати, що прикладне забезпечення 1С розробляється в Україні.

Але відверто кажучи, обчислювати «національність» продукту не дуже добра ідея, бо, по-перше, у глобальному світі все переплуталось (в межах одного продукту компоненти можуть бути розроблені будь-де), а по-друге, формальні обмеження можна обійти, зареєструвавши продукт в будь-якій країні світу, сховавши його реальних авторів та власників. 

PCWEEK/UE: Чи можна за допомогою ваших продуктів обійти систему захисту документів PDF?

В. Т.: Це виключено. ABBYY — міжнародна компанія. Ми дуже суворо слідкуємо за дотриманням безпеки даних, персональних даних та інших легальних норм.