На одній з найпомітнішій поді в сфері автоматизації бізнесу, обліку та фінансів в Україні − Ukrainian ERP Forum 2023 – багато говорили про інноваційні системи керування підприємства, виклики автоматизації та digital-трансформації компаній. Також на конференції приділили увагу тому факту, що досить значна частина українських підприємств все ще використовує програмні продукти російських компаній. Це доволі небезпечний тренд, оскільки російське ПЗ несе з собою чимало загроз з точки зору кібербезпеки. Плюс варто згадати такий неприємний факт, що при покупці російського ПЗ гроші потрапляють в кишеню російським виробникам, які є платниками податків у ворожій державі.

Саме тому особливу цікавість відвідувачі Ukrainian ERP Forum проявили до аналітичного дослідження ринку України щодо наявних альтернатив програмного забезпечення 1С/BAS та готовності компаній мігрувати з цього продукту. Акцент саме на 1С/BAS не випадковий, адже ця система все ще займає найбільшу частину ринку по кількості проданих ліцензій (не в грошах). Дослідження провів Олександр Долгалюк, фінансовий директор групи компаній Green-Invest, разом з партнерами – представниками інших компаній.

Як пояснив спікер, метою дослідження було виявити та дослідити альтернативи 1C/BAS на ринку програмних продуктів України; визначити настрої бізнесу та користувачів щодо ставлення до 1C/BAS; зрозуміти можливості та бажані умови переходу на альтернативні продукти.

Дослідження проводилось на основі опитування трьох різних учасників ринку відповідного програмного забезпечення: інтегратори (розробники систем або їх партнери в Україні), користувачі системи та власники підприємств (тобто замовники).

В дослідженні прийняли участь представники об'єднань аудиторів, бухгалтерів, фінансових директорів, ІТ-спеціалістів, власники та топ-менеджери компаній, що представляють різні галузі. Загальна кількість анкет для бізнесу – 261. Анкети користувачів – 105 відповідей.

Критерії оцінки

Функціональність є одним з найголовніших критеріїв порівняння продуктів між собою та з 1С/ВАS. За результатами відповідей аналітики поділили всі продукти на три підгрупи за рівнем охоплення функціональності (див. табл). Слід зазначити, що ця інформація викладена з позиції розробників та їх партнерів, притому користувачі не завжди підтверджують заявлений набір функцій.

1. Продукти-лідери за функціональністю у порівнянні з 1C/BAS (реалізовано більш 85% функціональності)

2. Продукти, в яких реалізовано 85 70% функціональності

3. Продукти, в яких реалізовано менш 70% функціональності

•IT-Enterprise

•Microsoft Dynamics 365 Business Central

•SAP Business One

•A5

•ІС-Про

•ERP&ME System Technoclass (84,6%); •Odoo (80,8%);

•Облік Saas (78,8%);

•MASTER: Бухгалтерія (73,1%)

•Quincefin

•H-profit

•Bookkeeper

•Finmap

•Sivers Торгівля,

•GMS Office Tools

•Dilovod

•Акцент

•АБ ОФІС 4.1

•АБ ОФІС Бухгалтерський модуль

 

Цікавим фактором є те, що за вартістю програмне забезпечення лінійки 1С/BAS відноситься і до легкої групи, і до важкої – все залежить від обраного рішення. Ціна коробкового рішення 1С/BAS складає від 8400 грн до 216 тисяч грн, вартість змін – від 800 до 2000 грн.

 

   Функціонал продуктів

Відповіді користувачів

Важливо,

% відповідей

Неважливо, % відповідей

1

 Наявність наскрізної аналітики (можливість "перейти" до первинного документа)

96,2%

3,8%

2

 Підтримка всіх стандартних друкованих форм документів

96,2%

3,8%

3

 Можливість кастомізації під користувача звітів, документів, панелі інструментів тощо

88,6%

11,4%

4

 Можливість здійснювати налаштування без залучення програміста таких пунктів: права доступу (прописувати ролі), візуальні форми звітів, автоматичне розсилання, бізнес-процеси (в т.ч. ланцюжки узгодження), вивантаження для Dashboard, створення нових звітів

83,8%

16,2%

5

 Можливість вести облік кількох підприємств / підприємців в одній базі

82,9%

17,1%

6

 Можливість використання інших структур (по центрам витрат) паралельно зі штатним розкладом

71,5%

28,6%

7

 Можливість побудови звітів та Dashbord-iв, які надалі можуть бути використані у презентаційних матеріалах

71,4%

28,6%

Складнощі переходу

Згідно з опитуванням, при переході зі звичної для користувачів 1С/BAS на інший програмний продукт найбільшою проблемою є відмінності в інтерфейсі – про це сказали 55% респондентів. Далі йдуть з однаковою вагою (22,5%) такі складнощі як сумісність даних при перенесенні та необхідність зміни логіки внутрішніх процесів клієнта. Отже, на думку дослідників, постачальники ПП повинні сконцентрувати свої зусилля на тому, щоб якомога більше спростити інтерфейс для користувача, зробивши його максимально привабливим, та додатково попрацювати над тим, щоб збільшити вірогідність сумісності даних при переході з одного продукту на інший.

Також слід зазначити, що для користувачів найголовнішим критерієм є можливість налаштування саме продукту, а не переналаштування бізнес-процесів під вимоги нової облікової системи. У інтеграторів цей критерій на другому місці. Притому вартість продукту, з точки зору інтегратора, стоїть на першому місці по важливості, а у користувачів − на третьому. Дослідники пов’язують це з тим, що користувачі просто не знають ціни альтернативних продуктів і вірогідно будуть здивовані, що інше ПЗ значно дорожче, ніж 1С/BAS.

Крім того, велика частина з тих, хто працює з продуктами 1С/BAS, можливо, користувалася практично безоплатними неліцензійними продуктами. Це є проблемою і перешкоджає переходу на системи інших виробників.

Для зміни цієї парадигми мислення з боку бізнесу та користувачів треба підвищувати обізнаність про ПЗ, що є відмінним від 1С. Також користувачі та бізнес повинні замислитися над меншими вимогами/ більш простими процесами, які не вимагаюсь серйозних переналаштувань коробкового рішення.

Також потрібно на державному рівні:

  • доводити неможливість використання неліцензійних програм,

  • вводити контроль за виконанням законодавства про авторські права.

 

Проблема навчання персоналу при переході на інші програмні продукти

Опитування показало, що тільки 46,4% бізнес-користувачів готові платити за навчання персоналу. Притому з цієї кількості:

  • 34,5% не визначилися, яку вартість зможуть сплатити;

  • 14,3 % готові сплачувати лише 100 грн за 1 годину навчання персоналу;

  • 8,4% погоджуються викласти 150-200 грн.,

  • 23% можуть заплатити 300-600 грн,

  • тільки 8,3% погодилися на 1000 грн.

Серед постачальників 1С/BAS безоплатне навчання пропонує 10,5% компаній (інші 84% пропонують платні послуги), тоді як серед постачальників альтернативних продуктів ця цифра дорівнює 42,9% (ще 54% пропонують платні послуги, а 4,8% взагалі не мають послуг навчання).

Це може бути стимулом для бізнесу/користувачів для переходу на іншу систему, відмінну від 1С/BAS. Але тут треба оцінити якість пропонованого навчання. Якщо мова тільки про відеоуроки та інструкції, цього може бути замало для якісного вивчення нового продукту і тому відштовхне консервативну аудиторію користувачів.

Коли мова заходить про методичну підтримку у розробника чи провайдера послуг по навчанню персонала замовника, то обидві групи (1С та розробники альтернативних продуктів) роблять акцент на вебінари, тренінги та інструкції, а також відеоуроки. Інші засоби, такі як чат-підтримка чи сайт з методичною підтримкою, використовуються менше.

Що стосується терміну підготовки користувача для повноцінного використання програми в компанії, то близько 80% в обох групах (постачальники 1С/BAS та альтернативних продуктів) вважають, що це можна зробити в термін до 1 місяця. Такий висновок можна зробити з того, що користувач за цей період здатний навчитися працювати з продуктами лінійки 1С/BAS, відповідно його навички та досвід дозволить також вивчити нову ПП, відмінну від 1С (навіть за необхідності перенавчання).

Як виконуються зміни та налаштування в системі

Опитування показало, що при потребі внесення змін у системи автоматизації обліку 53,6% користувачі таких систем залучають сторонніх ІТ-спеціалістів. Таким чином, у разі масового переходу бізнес/користувачів на ПЗ, відмінне від 1С, з’явиться потреба у великій кількості ІТ-спеціалістів, спроможних допомогти користувачам зробити це найшвидше та якісно. Це буде потребувати наявності заздалегідь навчених ІТ спеціалістів, або розробки програми по швидкому їх навчанню.

 

 

Оцінка гнучкості: досвід бізнес/користувачів у заміні облікових систем на своїх підприємствах

За даними дослідження 52% компаній ніколи не змінювали свою облікову систему. Це говорить про звичку користуватися одним продуктом та відсутність досвіду в перенавчанні персоналу та переналаштуванні обліку у інших системах. Також це свідчить про небажання інвестувати додаткові кошти, яких у малого бізнесу і так не вистачає.

Такі тенденції можуть ускладнювати прийняття рішення у переході на нове ПЗ, пов'язане зі страхом невідомого, можливості допуску помилок та додаткового навантаження на персонал. В свою чергу, це може призвести до саботажу та демотивації з боку персоналу, що негативно впливає на роботу бізнесу в цілому.

Водночас близько 28% все ж таки один раз міняли систему, а майже 20% − робили це навіть кілька разів.

На питання, чи готовий бізнес замінити свою систему керування на іншу (українського чи західного виробництва) 40,6% відповіли, що готові, але зараз не мають фінансових можливостей, 38% знаходяться в процесі обрання нового продукту, 6,5% відповіли, що не готові, а 8,8% сказали, що зроблять це лише за умови заборони використання 1С/BAS для всіх користувачів.

Притому 57% заявили, що готові перейти на нову систему українського чи західного виробництва, оскільки розуміють ризики використання продуктів російського виробництва. 19% стверджують, що готові на такий крок при наявності навчання з боку компанії, і лише 5% заявили, що неготові.

Але є й інший підхід: перенести на інше програмне забезпечення (українського або іноземного походження) лише частку своїх бізнес-процесів, які зараз обліковуються у 1C/BAS. Згідно з опитуванням, 62% бізнесів та користувачів говорять про регламентований (бухгалтерський податковий) облік, 6% цікавить управлінський облік, майже 33% заявляють про потребу перенесення всіх бізнес-процесів ( блок CRM, блок постановки та моніторингу завдань побудови звітів та Dashbord, які надалі можуть бути використані у презентаційних матеріалах та інше). Очевидно, що перенос бухгалтерського обліку – це очікування бізнесу щодо політики держави. Всі інші питання щодо ведення обліку − виключно внутрішні потреби конкретного бізнесу.

Важливе питання – обсяг часу, потрібний бізнесу для переходу з 1C/BAS на іншу систему (українського або іноземного походження). Отже, у разі заборони 1C/BAS на законодавчому рівні) переважна більшість (80% користувачів та власників бізнесу) вважають, що перехід можливо зробити в строк до трьох років. 12% говорять про 3-5 років, 8% – про термін більше 5 років.

Притому серед компаній з оборотом 320-1600 млн грн тривалість переходу з 1C/BAS займає більше трьох років – про це говорить 50% респондентів. В групі компаній з оборотом понад 1600 млн грн 67% опитаних вважають, що для переходу потрібно більше трьох років. Отже чим більша компанія та чим складніший облік, який вона веде − тим важче зробити перехід і більше часу на це потрібно.

Загальні висновки: як прискорити міграцію з російських систем на українське чи західне ПЗ

На думку дослідників, на ринку є достатня кількість альтернативних систем до 1C/BAS, але бізнес та користувачі погано обізнані про ці продукти, про їх можливості та способи застосування. Одним із напрямків державних програм може бути посилення контролю використання неліцензійного ПЗ, роз’яснююча робота щодо ризиків використання ПП походженням з РФ та сприяння поширенню та популяризації продуктів українського або західного походження шляхом надання майданчиків для комунікації представників альтернативних ПП з бізнесом та користувачами.

Хоча чимало користувачів готові до переходу з 1C/BAS на альтернативні системи, далеко не всі альтернативні ПП мають на поточний час налаштовані механізми переходу з 1С/ BAS. Це буде негативним фактором при виборі користувачів альтернативної системи. Крім того, деякі користувачі та бізнеси вважають, що у випадку переходу на альтернативний продукт навчання повинно бути безкоштовним, або за рахунок державної програми/грантів.

Також помічена суттєва різниця поглядів бізнесу/користувачів та провайдерів щодо вартості ПП в цілому, та за певні послуги окремо. Користувачі бажають отримати підлаштований під їх бізнес-процеси систему за низькою вартістю. Що апріорі неможливо, тому що вимагає індивідуального підходу до розробки та впровадження.

Тому бізнесу необхідно навчати своїх співробітників стандартизувати або спрощувати бізнес-процеси та користуватися готовими продуктами, які побудовані на найкращих практиках, що пропонується провайдерами.

Також слід зазначити, що на ринку облікових систем 1C/BAS декларує і в більшості випадків підтверджує в роботі, що на внесення змін до ПП внаслідок законодавчих змін потрібно не більше одного тижня. Далеко не всі альтернативні ПП готові підтримувати такі терміни реалізації в рамках своїх ПП, що є вкрай важливим в умовах стрімких змін в законодавстві.

Дослідження говорить, що 40% альтернативних облікових систем неможливо встановити клієнту самостійно. Це не підійде мікро-бізнесу, оскільки буде потребувати додаткових фінансових ресурсів. Для користувачів важливо: простота та зрозумілість інтерфейсу, візуальна інтерпретація даних, гнучкість системи, можливість самостійно підлаштовувати систему під користувача.

Аналіз показав, що проблема інтерфейсу виявляється однією з головних при переході на альтернативні продукти, а можливість підлаштовувати ПЗ під власні потреби реалізована лише через залучення спеціалістів провайдера. Такий підхід ускладнює перехід для користувачів, підвищує залежність від провайдерів, і в результаті збільшує фінансові витрати.

Яка допомога потрібна для відмови від використання 1C/BAS

За даними опитування, 22% вважають, що має бути безкоштовний доступ до продукту, у тому числі до оновлень. 23% говорять про навчання персоналу, а майже 40% думають про гранти. Фінансова підтримка може бути надана на закупівлю нового продукту чи доступу до нього, на впровадження та налаштування нового ПП, для найму працівників, які це будуть робити чи інше. Це дасть можливість для бізнесу перейти на альтернативну систему безкоштовно або за доступною ціною.

Чим більше бізнес – тим складніше і розгалуженіше є його система обліку, а отже тим вище вимоги до продукту. Вирішенням цієї проблеми могло б бути спрощення державних вимог щодо системи обліку на підприємстві. Це б потенційно створило можливість уніфікувати облікові системи

Тож розуміючи неспівпадіння між бізнесом та провайдерами думки щодо вартості за ПП та послуги з його обслуговування, одним із варіантів вирішення цієї ситуації вбачається державне або грантове фінансування розробки альтернативних продуктів. Це знизило би собівартість ПП для провайдерів, а отже надало б можливість надати більш доступні ціни для замовників. Іншим же підходом може бути часткове фінансування процесу переходу з 1C/BAS на альтернативні системи.